Boost je gebed: bijbelteksten bidden

 

Gebed aan een almachtig God

In mijn jaren catechisatie leerde ik dat de bijbel ‘gezaghebbend’ is. Dat wil zeggen, geïnspireerd door de Heilige Geest. Niet door mensen bedacht. Waarheid en werkelijk Gods woord.

Zo leer je als kind ook dat God almachtig is. Bergen kan verzetten. Geen haar die van je hoofd valt zonder dat het Hem zou ontgaan. En dat je God om alles kunt vragen, omdat Hij dus almachtig is. Wat dat in de praktijk betekende leerde ik voor een deel pas toen ik bijbelteksten leerde bidden.

Bidden bij strijd in je leven

Het toffe is dat we Gods almacht en Zijn gezaghebbende woord aan elkaar mogen verbinden. We mogen Hem aan Zijn woord herinneren.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Ervaar je ergens strijd in je leven? Valt het leven je zwaar? Lees je ‘toevallig’ psalm 23: “Hij laat mij rusten in groene weiden en voert mij naar vredig water, hij geeft mij nieuwe kracht.” Niet precies zoals jij het ervaart misschien. Maar juist om Gods vrede mag je vragen:

Vader, mijn pad is donker, mijn energie is op. U belooft bij mij te zijn in de donkere dalen, leidt mij dan naar groene weiden zoals U dat belooft.

Of, psalm 25: “Maak mij, Heer, met uw wegen vertrouwd, leer mij uw paden te gaan."

Bidden om bestemming

Volg je ‘m nog? We gebruiken bijbelteksten, om vervolgens een beroep te doen op God. Door die woorden hardop te bidden maak je ze super tastbaar. Zo mag je bidden om steeds meer van God te leren, over wie Hij is en hoe hij de wereld bedoeld had. Zoals in psalm 119:36 “Neig mijn hart naar uw richtlijnen en niet naar winstbejag.”

Bidden lastig?

Soms is dat bidden lastig. Zoals dat vers uit psalm 119, als de egoïst in mij spreekt. En soms is die agenda zo vol, dat ik al blij ben dat ik toekom aan slapen. In het kader van geestelijke strijd, juist daarom moeten we trainen. Bidden oefenen dus.

Ter afsluiting wat tips om bidden te blijven oefenen.

  1. Zoek eens ‘prayer’ op Pinterest, er staan talloze blogs over bidden online.
  2. Bid op een vast tijdstip met nog twee anderen: start een gebedstrio.
  3. En bijbelteksten bidden kun je oefenen. Aan het eind van je kringavond, elk wat verzen. Of lopend door de stad, welke verzen zou je kunnen bidden?
  4. Begin een persoonlijk project: de bijbel doorbidden.

Of begin bij een van de volgende bijbelverzen: Johannes 6:35, Titus 2:14, Psalm 119:11, Romeinen 8:5, 1 Petrus 1:3

Bidze!

Gastblog door Ella Hindriks

Praat mee!

Plaats hier je reactie..