3=1

Op de basisschool, zondagschool, middelbare school, catechisatie enzovoorts hebben wij altijd geleerd: tussen het moment dat Jezus bekend werd als de Messias en het moment van zijn kruisdood zaten drie jaren. Jezus bracht drie jaar door met zijn discipelen. Dan vind ik het redelijk schokkend als dat niet zo blijkt te zijn. Nog schokkender is het dat er een fout in de Bijbel staat.

Verkeerde tijd

Ik lees op dit moment het boek ‘The chronological gospels’ en daarin wordt wel heel eenvoudig duidelijk gemaakt dat Jezus’ dienst niet drie jaar duurde, maar ruim één jaar. Al eeuwenlang geloven wij dat Jezus tijdens zijn openbare leven drie keer het Pesachfeest meevierde. De eerste keer vinden we in Johannes 2: 13, de tweede keer in Johannes 6: 4 en de derde keer in Johannes 12: 1. Maar wat blijkt? En hier val ik echt van mijn stoel: de tekst uit Johannes 6: 4 hoort helemaal niet in de Bijbel thuis. In de oudste teksten staat deze tekst ook niet, maar deze regel is toegevoegd rond het jaar 320 na Christus. Met een paar woorden werd de hele Bijbeltekst zo uit zijn verband gerukt.

Ja, nou en?

Ik hoor je denken: ‘Nou en? Wat is daar zo belangrijk aan?’ Maar het is wel belangrijk als je bedenkt dat de profeten (Daniël bijvoorbeeld) allerlei zeer precieze voorspellingen deden over Jezus’ leven. Die voorspellingen zijn natuurlijk allemaal uitgekomen; wat heeft God toch een onvoorstelbare kalender. Maar als wij met nepteksten alle logica uit de tekst verwijderen, is die kalender niet meer zichtbaar. En zo verliezen we allerlei prachtige hints die onze Heer in de Bijbeltekst ‘verstopte’.

Bijbelstudie saai? Echt niet. Om te achterhalen wat er echt staat heb je een flink portie detective-instinct nodig.

Praat mee!

Plaats hier je reactie..