God prijzen in een storm: hoe doe je dat?

"Driekwart van de jongeren heeft last van stress en burn-out klachten," zo concludeerde een onderzoek van Metro. Na maanden van hard werken, afstuderen en een X aantal persoonlijke tegenslagen was ook ik 'op'. Het was alsof ik een auto probeerde te starten maar hoe vaak ik de sleutel ook omdraaide, de motor sloeg niet aan. De frustratie en de machteloosheid die ik op dat moment voelde, maakten me onverschillig.  Naar mezelf, naar anderen maar misschien nog het meest naar God.

Schip in de storm

Misschien herken je dit gevoel, heb je het zelf meegemaakt of maak je het op dit moment mee.  Je wilt wel doorgaan, maar het lukt je niet.  Elk zachte briesje voelt als een orkaan waardoor je bootje steeds weer omslaat. God lijkt misschien verder weg dan ooit en je weet niet hoe je in rustiger vaarwater kunt komen. Waar is God als je Hem nodig hebt, en wat is Zijn plan hiermee?!

Dichterbij dan je denkt

Toen  geconstateerd werd dat mijn stresslevel te hoog was en een burn-out op de loer lag, wilde ik het niet geloven. "Dat gaat vanzelf wel over," dacht ik nog. Maar de klachten werden erger en de onrust in mij nam toe. Het is pas achteraf dat ik Gods zegenende hand hierin zie, maar op dat moment leek mijn liefhebbende hemelse Vader te schitteren in afwezigheid.  Van vrienden en familie kreeg ik ontzettend veel liefde en steun, maar ik had desondanks het gevoel in mijn eentje te vechten op een moment dat de kracht ontbrak.  Ik voelde me te uitgeput om te bidden of Bijbel te lezen, God leek zo ver weg.  Op een nacht lag ik wakker in mijn bed, moe maar piekerend. Plots overstemde één gedachte al mijn piekergedachten: "Je bent Mijn geliefde kind."

Vuurtoren

God bleek dichterbij dan ik dacht en tegelijk vind ik dit zo typerend aan God. Ook in de Bijbel zien we immers dat Hij ons steeds opzoekt, God maakt vrijwel altijd de eerste stap tot toenadering. Ik denk bijvoorbeeld aan het scheuren van het voorhangsel toen Jezus zijn laatste adem uitblies: het voorhangsel scheurde van boven (hemel) naar onder (aarde). De avond waarop ik Gods stem had gehoord, werd voor mij als een vuurtoren in mijn storm: ik wist weer welke kant ik op moest. Ik geloof dat God met iedereen op een unieke manier communiceert, zolang wij er maar voor open staan. Ik begon weer uit de Bijbel te lezen, las nogmaals het boek 'De Uitnodiging', keek christelijke films en luisterde naar christelijke muziek.

God prijzen in een storm

"Though my heart is torn, I will praise you in this storm," klinkt een lied van Casting Crowns. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, al helemaal als je het zicht op God kwijt bent. Wat ik geleerd heb van de afgelopen periode is dat hoe zwart de lucht ook lijkt en hoe hoog de golven ook zijn, God is dichtbij. We zullen God nooit (volledig) begrijpen maar Zijn onvoorwaardelijke liefde is al reden genoeg tot lofprijs, al is het maar een fluistering of gedachte. Je bent gemaakt naar Zijn evenbeeld en Hij heeft je unieke passies gegeven. Prijs Hem door te luisteren naar mooie muziek, door te dansen of een wandeling in de natuur. Je kunt en mag heel dicht bij jezelf blijven, want dat is juist precies de plek waar God wil zijn.

Je bent Zijn geliefde kind

God gaf alles op om voor ons de weg tot Hem voor altijd vrij te maken. Zelfs al lijkt Hij afwezig, in werkelijkheid laat Hij je geen seconde alleen. Je hoeft voor Hem echt niet altijd blij, vrolijk en dankbaar te zijn: kom zoals je bent en stort je hart uit bij Hem. Vertel het Hem als je boos of verdrietig bent, gun Hem de ruimte om je Zijn rust en vrede te geven.   Ik hoop en bid dat je Zijn onvoorwaardelijke Vaderliefde en aanwezigheid mag ervaren als je door een moeilijke periode gaat. Zelfs als jij God loslaat, Hij laat jou nooit los. Je bent Zijn geliefde kind.

Praat mee!

Plaats hier je reactie..