Wanneer ben je christen?

Mijn oma ligt in het ziekenhuis en afgelopen weekend was het ‘kantje boord’. We verwachtten dat ze elk moment kon overlijden. En toen vroeg ik me toch ineens af: is mijn oma eigenlijk christen of niet?

Het lijkt wel of die vraag belangrijker is als de dood om de hoek komt kijken. Maar hoe kun je die vraag ooit beantwoorden? Hoe kun je bepalen of iemand christen is? Gelukkig werd ik een beetje geholpen door het geweldige boek ‘De Koninklijke Weg’ van Frans Horsthuis (ga dat snel lezen allemaal!). Horsthuis wijst Joh. 3:3 als sleutel aan:

 

“Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het koninkrijk van God niet zien”.

Nieuw leven

Wedergeboorte of opnieuw geboren worden is dus doorslaggevend. Dat vereist de keus om voor en met Jezus te leven. Na die keus laat je je dopen, als teken dat je met Christus door de dood bent heengegaan, maar in een nieuw leven bent opgestaan. En in dat nieuwe leven houd je je aandacht op Hem gericht. Je aardse leven – dat was gevuld met games, drank, tv en andere verslavende middelen – laat je achter je. Zo ga je steeds meer op Jezus lijken. En dat zullen mensen merken; er is dus ook een praktische uitwerking zichtbaar in je leven. Samengevat: door wedergeboorte word je een compleet ander mens.

Blog 10 - wedergeboorteIk luister…

Maar terug naar mijn oma. Tja…ze ging naar de kerk, ze las trouw haar Bijbel en ze was lief, maar ik blijf twijfelen: is dat het type geloof dat onze Schepper van ons vraagt?

In ieder geval neem ik me voor om mijn eigen wedergeboorte weer eens wat meer kracht bij te zetten. Dat kan ik niet alleen, dus ik vraag de Heer wel welke terreinen van mijn leven ik nu mag aanpakken. Onmogelijk? Echt niet! Want bedenk: Noach kreeg de opdracht om een ark te bouwen, terwijl hij in zijn leven nog nooit een boot had gezien. En toch liet God hem zien wat Hij bedoelde. Dan is het voor Hem nogal eenvoudig om mijn ogen te openen voor verbeterpunten in mijn leven. Voor mezelf: “Heer, ik luister, hoor.” Voor jou: “TRY: time to reinvent yourself.”

Praat mee!

Plaats hier je reactie..