Zo word je een ‘superchristen’

Heb jij dat ook? Ik kan behoorlijk opkijken tegen christenen die een intieme relatie met de Vader hebben. Mijn eigen geloof is anders: soms zie ik het echt helemaal zitten, maar soms ook helemaal niet. Eigenlijk is mijn geloof heel gewoontjes. Hoe kan ik nou ook zo'n 'superchristen' worden?

Ik wil het beter doen!

Sindskort ben ik - op aanraden van vrienden - begonnen in het boek 'Morgen doe ik het beter.' In dit boek beschrijft de schrijver, prof. dr. Selderhuis, hoe je met je zwakheden toch in geloof kan leven. Is het eigenlijk wel de bedoeling dat we superchistenen worden? We willen het als christen zo graag beter doen. Als ik bijvoorbeeld verhalen hoor of lees van medechristenen, dan kan ik best balen van mezelf: zo'n intieme relatie met God... waarom mislukt  dat zo regelmatig bij mij? Ik weet dat God contact met me zoekt en wil dat ik groei in mijn geloof en relatie met Hem. Maar hoe kan je groeien, als je al het gevoel hebt dat het moeilijk genoeg is om op het huidige 'geloofspeil' te blijven?
Dat 'beter worden' moet geen obsessie worden. Ik denk dat het belangrijk is dat we beseffen dat geloven een gave is, en geen opgave! Immers: Mijn genade is u genoeg! (2. Kor. 12:9)

 

Zijn onze geloofshelden wel echte helden?

In het boek wijst de schrijver ook op enkele geloofshelden. Noach, die ondanks het gespot van mensen bouwt aan de ark. Mozes, die Gods volk aanvoerde bij de bevrijding van de slavernij. David, die met een steentje de reus Goliat omver gooit. Maria, die dapper de Heiland ontving en weer afstaat aan de gruwelijke kruisdood... Stuk voor stuk helden, toch? Als kind genoot ik al van die prachtige verhalen! Maar als we de Bijbel goed lezen, zien we dat deze mensen ook een heel andere kant hadden. Noach werd bijvoorbeeld zo dronken dat hij naakt in slaap viel. Mozes had in principe een strafblad (hij had immers een Egyptenaar doodgeslagen en begraven) en deed regelmatig niet wat God vroeg. David maakte met zijn begeerten een heel gezin kapot. Maria staat de Zoon regelmatig in de weg...
Dit geeft ergens wel troost: God schakelt gewone mensen in om ondanks hun zonden toch getuige te worden van Zijn kracht en genade. Want daar draait het om: Zijn eer en glorie, daarom kan hij 'gewone' mensen als jij en ik zo goed gebruiken! Als we een tijdje eerder hadden geleefd, hadden we vast in de Bijbel gestaan 😉 .

 

God wil jou!

We hoeven dus geen 'superchristenen' te zijn. Anders zouden we misschien denken dat God ons wil hebben vanwege ons geestelijk niveau of ons indrukwekkende getuigenis. Nee, het gaat om Zijn genade! Er zijn christenen waar je tegen opziet als tegen een berg, zo indrukwekkend is hun geloof. Ze staan dichter bij God dan jij ooit zult komen. Maar bij de christenen in het dal, waar het soms donker is, waar de zon niet altijd schijnt, daar wordt genade pas goed zichtbaar. Daar kan je geloof groeien. Daar kan Gods genade in jou leven. Juist jou, als 'gewone' gelovige, kan Hij gebruiken om tot andere mensen te spreken!

 

Praat mee!

Plaats hier je reactie..